De olieproductie van de VS maakt een forse sprong. Vervoer is de sleutel, zo zag Warren Buffet al vroeg, signaleert Rob Putter
De Gold Bugs hebben weer slapeloze nachten. De trend is kapot en dat komt voorlopig niet meer goed. Vanuit de goudhoek komen nu allerlei samenzweringstheorieën.
Dat gaat een beetje als volgt. De financiële wereld spant samen tegen de beleggers in goud. Het probleem zit bij indexfondsen (ETF’s) die in goud beleggen! Met het fysieke goud is niets mis, want daarin neemt de vraag alleen maar toe. En toch daalt de prijs alleen maar. Dat is niet te rijmen. Wat een boeven.
Geloof in goud
De realiteit is dat er in het goud, maar ook in de rente of in valuta’s soms krachten aan het werk zijn waar je geen notie van hebt als je niet in die wereld zit. Dus als je als kleine belegger braaf een positie hebt opgebouwd waar je zelf in gelooft, kun je alsnog gemangeld worden, als je het niet ziet aankomen.
Maar ook grote beleggers maken degelijke fouten. Hedgefondsmanager John Paulson heeft dit jaar al meer dan een miljard dollar verloren op zijn goudpositie omdat hij ook in het goud gelooft. Maar voor hem maakt het verlies minder uit, tenzij hij zijn hand erg ver overspeelt. Een belangrijk verschil is echter dat hij niet de schuld aan anderen geeft. Inzichtelijk is hij tekort geschoten en goed inzicht is belangrijker dan geloof. Punt.
Warren Buffett en de olie
Een mooi voorbeeld van goed inzicht is dat topbelegger Warren Buffett meer dan drie jaar geleden BNSF Railroad kocht voor 26 miljard dollar. Sommige van mijn vakbroeders trokken een wenkbouw op, andere prezen hem voor een goede spreiding. Maar de echte reden is insiders al een tijdje duidelijk. Buffett kocht die spoorweg omdat de Verenigde Staten hadden aangekondigd dat ze zelfvoorzienend wilden worden op het gebied van olie en gas. Een strategische beweging die wel even zou aanhouden.
In de afgelopen twee jaar steeg de productie van olie in de VS van 5,6 naar 6,8 miljoen vaten per dag en eind 2014 verwacht men een productie van 7,9 miljoen vaten per dag. (klik op de grafiek voor uitvergroting)
De import van ruwe olie daalde reeds meer dan dertig procent. (klik op de grafiek voor uitvergroting)
Als de VS in dit tempo doorgaan zijn ze in 2020 zelfs één van de grootste olie exporteurs ter wereld. Handelaren praten al over Saudi-America.
Maar als die olie die in de VS wordt gewonnen, moet ook vervoerd worden naar de raffinaderijen. Nog niet zo heel lang geleden ging dat via de pijplijn. Maar de productie wordt veel sneller opgevoerd dan dat ze pijplijnen kunnen aanleggen. Bovendien zijn er tegenwoordig allerlei milieutechnische hobbels die genomen moeten worden voordat je een pijplijn kunt neerleggen. Dus is vervoer per spoor de aangewezen methode.
Vervoer is de sleutel
Een groot deel van de infrastructuur ligt er al, en waar nodig leggen ze nieuwe trajecten aan, dat is veel goedkoper en gaat relatief snel. Maar ook het vervoer zelf is veel sneller. Ruwe olie is stroperig en traag. Als het van Noord naar Zuid door de VS moet, doet het daar via een pijlijn veertig dagen over, per trein maar negentig uur.
Sinds 2008 is het aantal treinladingen ruwe olie in de VS met een factor twintig gestegen. BNSF zag daardoor vorig jaar haar vervoer van olie met 45 procent stijgen en dit jaar wordt een stijging van 40 procent verwacht. Er gaat al meer dan tien procent van de gehele productie per spoor en BNSF is één van de grotere spelers op die markt.
Ook Union Pacific doet goede zaken. In het vierde kwartaal van 2012 steeg haar deel van olietransport met 160 procent. De spoorwegmaatschappijen verdienen op dit moment het meest aan de strategische ommezwaai van de energievoorziening in de VS. Buffett had het goed gezien.
Ongetwijfeld zijn er ook gedupeerden door deze veranderingen. Beleggers in rederijen met tankers die nu worden opgelegd omdat de VS veel minder olie importeert. Of beleggers in olieopslagbedrijven, die nu failliet gaan. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste samenzweringstheorieën het daglicht zien. Buffet maakte gemene zaak met Obama. Het zou zo maar kunnen.
Rob Putter is zelfstandig vermogensadviseur voor financieel adviesbureau Uniquest, onderdeel van de Latin Capital Group. De informatie in deze column bevat geen individueel beleggingsadvies of aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl